Podstawowe informacjeHistoriaWspуlnoty szkaplerzneBractwa szkaplerzneMapa Bractw w PolsceAby powstaіo Bractwo...Dokumenty prawneStatut BractwaParafie M.B. SzkaplerznejBiuletyn formacyjnyRekolekcje

 


Dokument bez tytuu

Providentialis gratiae eventus
Opatrznociowe wydarzenie aski

List apostolski Ojca witego Jana Pawa II z okazji 750-lecia szkaplerza witego (1251-2001) z dnia 25 marca 2001 r.

Do Przewielebnych Ojcw: Josepha Chalmersa Przeora generalnego Zakonu Braci Najwitszej Maryi Panny z Gry Karmel (OCarm.) i Camilo Maccise Przeoonego generalnego Zakonu Braci Bosych Najwitszej Maryi Panny z Gry Karmel (OCD).

1. Opatrznociowe wydarzenie aski, jakim by dla Kocioa Rok Jubileuszowy, pozwala patrze z ufnoci i nadziej na dopiero co rozpoczt drog w nowym tysicleciu. "Przemierzajc drogi wiata na pocztku nowego stulecia - napisaem w Licie apostolskim Novo millennio ineunte - musimy przyspieszy kroku. (...) W tej drodze towarzyszy nam Najwitsza Maryja Panna, ktrej (...) zawierzyem trzecie tysiclecie" (n. 58).

Dlatego z wielk radoci przyjem wiadomo, e obie gazie Zakonu Karmelitaskiego: dawna i reformowana, zamierzaj powici rok 2001 Maryi, aby wyrazi synowsk mio do swej Patronki, ktr wzywaj jako Kwiat Karmelu, Matk i Przewodniczk na drodze do witoci. W zwizku z tym pragn podkreli, e szczliwym zbiegiem okolicznoci obchody tego maryjnego roku caego Karmelu przypadaj - jak gosi czcigodna tradycja Zakonu - w 750. rocznic otrzymania Szkaplerza. Obchody te stanowi zatem dla caej Rodziny karmelitaskiej niezwyk okazj nie tyko do pogbienia duchowoci maryjnej, ale i do przeywania jej z coraz wiksz wiadomoci roli, jak Dziewicza Matka Boga i ludzi odgrywa w tajemnicy Chrystusa i Kocioa, by i za Ni - "Gwiazda nowej ewangelizacji" (por. Novo millennio ineunte, 58).

2. Wiele pokole Karmelu, od pocztku a do dzisiaj, w swej wdrwce ku "witej grze, Jezusowi Chrystusowi, naszemu Panu" (Msza Rzymski, modlitwa z Mszy w. ku czci Najwitszej Maryi Panny z Gry Karmel, 16 lipca), starao si ksztatowa swoje ycie wzorujc si na Maryi.

Dlatego w Karmelu, a take w kadej duszy kochajcej gorco Najwitsz Maryj Pann i Matk, nieustannie kontemplowana jest Ta, ktra od samego pocztku potrafia otworzy si na suchanie sowa Boga i by posuszna Jego woli (por. k 2, 19. 51). Maryja, wychowana i uksztatowana przez Ducha witego (por. k 2, 44-50), umiaa bowiem odczytywa w duchu wiary swoje dzieje (por. k 1, 46-55) i - ulegajc Boym natchnieniom - "sza naprzd w pielgrzymce wiary i utrzymaa wiernie swe zjednoczenie z Synem a do krzya, przy ktrym nie bez postanowienia Boego stana (por. J 19, 25), najgbiej ze swym Jednorodzonym wspcierpiaa i z ofiar Jego zczya si matczynym duchem" (Lumen gentium, 58).

3. Kontemplujc Najwitsz Maryj Pann, widzimy J jako Matk zatroskan, ktra patrzy na Syna, dorastajcego w Nazarecie (por. k 2, 40. 52), idzie za Nim po drogach Palestyny i towarzyszy Mu podczas godw w Kanie (por. J 2, 5), a u stp Krzya staje si Matk wspuczestniczc w Jego ofierze i darem dla wszystkich ludzi, gdy Jezus powierza J swemu umiowanemu uczniowi (por. J 19, 26). Jako Matka Kocioa Najwitsza Maryja Panna jednoczy si z uczniami w ustawicznej modlitwie (por. Dz 1, 14), a jako nowa Niewiasta, ktra wyprzedza to, co si kiedy dokona dla nas wszystkich w peni trynitarnego ycia, zostaa wzita do Nieba, skd osania paszczem swego miosierdzia synw i crki pielgrzymujcych ku witej grze chway.

Ta kontemplacyjna postawa umysu i serca pozwala podziwia dowiadczenie wiary i mioci Najwitszej Maryi Panny, ktra przeywa ju to, co kady wierzcy pragnie i ma nadziej przeywa w tajemnicy Chrystusa i Kocioa (por. Sacrosanctum Concilium, 103; Lumen gentium, 53). Dlatego wanie karmelici i karmelitanki wybrali Maryj na sw Patronk i Matk duchow i maj zawsze przed oczyma i w sercu Najczystsz Maryj Pann, ktra prowadzi wszystkich do doskonaego poznania i naladowania Chrystusa.

W ten sposb rozwijaj si gbokie wizi duchowe, ktre coraz bardziej umacniaj komuni z Chrystusem i z Maryj. Dla czonkw Rodziny karmelitaskiej Maryja, Dziewicza Matka Boga i ludzi, jest nie tyko wzorem do naladowania, ale rwnie czu Matk i Siostr, ktra jest z nimi i w ktrej pokadaj nadziej. Dlatego w. Teresa od Jezusa wzywaa: "Naladujcie Maryj i rozwaajcie to, jaka musi by wielko tej Pani i jaka to korzy mie j za Patronk" (Twierdza wewntrzna, III, 1, 3).

4. To gbokie ycie maryjne, ktre wyraa si w ufnej modlitwie, w penym zachwytu uwielbieniu i pilnym naladowaniu, prowadzi do zrozumienia, e najbardziej autentyczn form naboestwa do Najwitszej Maryi Panny, wyraajc si w skromnym znaku Szkaplerza, jest powiecenie si Jej Niepokalanemu Sercu (por. Pius XII, list Neminem profecto latet, 11 lutego 1950: AAS 42 [1950], s. 390-391; Lumen gentium, 67). W ten sposb w sercu urzeczywistnia si coraz wiksza komunia i zayo z Najwitsz Maryj Pann, "jako nowy sposb ycia dla Boga i kontynuowania tu, na ziemi, mioci Syna Jezusa do swojej Matki Maryi" (por. rozwaanie przed modlitw Anio Paski: Insegnamenti di Giovanni Paolo II, XI/3, 1988, s. 173). W taki sposb, wedug sw bogosawionego mczennika karmelitaskiego Tytusa Brandsmy, jednoczymy si gboko z Maryj Theotokos i tak jak Ona przekazujemy ycie Boe: "Rwnie do nas Pan posya swego anioa (...), take my powinnimy przyj Boga do naszych serc, nosi Go w naszych sercach, karmi Go i pomaga Mu wzrasta w nas w taki sposb, jakby On z nas si narodzi i y z nami jako Bg-z-nami, Emanuel" (z wypowiedzi b. Tytusa Brandsmy na Kongresie Mariologicznym w Tongerloo, sierpie 1936 r.).

To bogate dziedzictwo maryjne Karmelu z biegiem czasu, dziki rozpowszechnieniu si naboestwa Szkaplerza witego, stao si skarbem caego Kocioa. Dziki swej prostocie, antropologicznej wartoci oraz odniesieniu do roli Maryi w yciu Kocioa i ludzkoci to naboestwo tak gboko i szeroko przyjo si wrd Ludu Boego, ze znalazo swj wyraz w obecnym kalendarzu liturgicznym Kocioa powszechnego we wspomnieniu 16 lipca.

5. W znaku Szkaplerza zawiera si sugestywna synteza maryjnej duchowoci, ktra oywia pobono ludzi wierzcych, pobudzajc ich wraliwo na pen mioci obecno Maryi Panny Matki w ich yciu. Szkaplerz w istocie jest "habitem". Ten, kto go przyjmuje, zostaje wczony lub stowarzyszony w mniej lub wicej cisym stopniu z Zakonem Karmelu, powiconym subie Matki Najwitszej dla dobra caego Kocioa (por. Formua naoenia Szkaplerza: Obrzd bogosawiestwa i naoenia Szkaplerza zatwierdzony przez Kongregacje Kultu Boego i Dyscypliny Sakramentw 5 stycznia 1996 r.). Ten, kto przywdziewa Szkaplerz, zostaje wprowadzony do ziemi Karmelu, aby "spoywa jej owoce i jej zasoby" (por. Jr 2, 7) oraz dowiadcza sodkiej i macierzyskiej obecnoci Maryi w codziennym trudzie, by wewntrznie si przyobleka w Jezusa Chrystusa i ukazywa Jego ycie w samym sobie dla dobra Kocioa i caej ludzkoci (por. Formua naoenia Szkaplerza).

Znak Szkaplerza przywouje zatem dwie prawdy: jedna z nich mwi o ustawicznej opiece Najwitszej Maryi Panny, i to nie tylko na drodze ycia, ale take w chwili przejcia ku peni wiecznej chway; druga to wiadomo, e naboestwo do Niej nie moe ogranicza si tylko do modlitw i hodw skadanych Jej przy okrelonych okazjach, ale powinna stanowi "habit", czyli nadawa stay kierunek chrzecijaskiemu postpowaniu, opartemu na modlitwie i yciu wewntrznym poprzez czste przystpowanie do sakramentw i konkretne uczynki miosierne co do ciaa i co do duszy. W ten sposb Szkaplerz staje si znakiem "przymierza" i wzajemnej komunii pomidzy Maryj i wiernymi: wyraa bowiem w sposb konkretny dar, jaki na krzyu Jezus uczyni Janowi, a przez niego nam wszystkim, ze swojej Matki, oraz przypomina o powierzeniu umiowanego apostoa i nas Tej, ktr ustanowi nasza Matk duchow.

6. Ta maryjna duchowo, ktra wewntrznie ksztatuje osoby i upodabnia je do Chrystusa, pierworodnego wrd wielu braci, wyrazia si we wspaniaych wiadectwach witoci i mdroci bardzo wielu witych mczyzn i niewiast Karmelu, ktrzy wyroli w cieniu i pod opiek Matki.

Ja rwnie od bardzo dugiego czasu nosz na sercu Szkaplerz karmelitaski! Z mioci do wsplnej Matki niebieskiej, ktrej opieki doznaj ustawicznie, ycz, aby dziki temu rokowi maryjnemu wszyscy zakonnicy i zakonnice Karmelu oraz poboni wierni, ktrzy J czcz z synowskim oddaniem, wzroli w mioci do Niej i by umocnili w wiecie obecno tej Niewiasty milczenia i modlitwy, wzywanej jako Matka miosierdzia, Matka nadziei i aski.

Z tymi yczeniami z radoci udzielam Apostolskiego Bogosawiestwa wszystkim zakonnikom, mniszkom, siostrom i wiernym wieckim z Rodziny karmelitaskiej, ktrzy tak wiele czyni, by szerzyo si wrd Ludu Boego prawdziwe naboestwo do Maryi, Gwiazdy Morza i Kwiatu Karmelu!

Jan Pawe II Papie

Watykan, 25 marca 2001 r.

 
szkaplerz
Aby otrzymywaж materiaіy formacyjne i informacje
o nowo¶ciach na naszej stronie
wpisz swуj adres mailowy.

 
 

 

 
gуra strony
  Dokument bez tytuіu

 

 
 

Strona Rodziny Szkaplerznej Krakowskiej Prowincji Karmelitуw Bosych