Rafał Grochowiak
Szkaplerz jako sakramentale
Artykuł pochodzi z czasopisma
"Karmel" 3/2001, Kraków 2001, s. 67-68.
Od kilku lat obie gałęzie
Karmelu prowadzą wzmożoną działalność katechetyczną związaną z przygotowaniem i
celebracją Jubileuszu 750 -lecia szkaplerza. W przepowiadaniu równolegle obok
siebie współistnieją wątki dogmatyczne, pastoralne i duchowe. Wśród tych
pierwszych szkaplerz zaliczany jest do sakramentaliów. Wielu odbiorców
katechezy szkaplerznej zainteresowanych jest tym terminem teologicznym,
używanym w odniesieniu do noszonej przez nich Szaty Matki Bożej. Odpowiadając
na ich pytania postaram się w kilku słowach wyjaśnić czym są sakramentalia.
Sakramentalia - "są to znaki
święte, które z pewnym podobieństwem do sakramentów oznaczają skutki, przede
wszystkim duchowe, a osiągają je poprzez modlitwę Kościoła. Przygotowują one
ludzi do przyjęcia głównego skutku sakramentów i uświęcają różne okoliczności
życia"1. Dokument soborowy zwraca uwagę na ich podobieństwo do
sakramentów i uświęcającą obecność wśród codzienności.
Są one ustanawiane przez
Kościół dla uświęcenia pewnych w nim posług, stanów życia, najrozmaitszych
okoliczności życia chrześcijańskiego. Mogą dotyczyć potrzeb, kultury i
historii ludu chrześcijańskiego określonego regionu czy epoki. Zawierają zawsze
modlitwę, której często towarzyszy jakiś określony znak, jak włożenie ręki,
znak krzyża czy pokropienie wodą święconą (por. KKK1668).
Sakramentalia nie udzielają
łaski Ducha Świętego na sposób sakramentalny, lecz przez modlitwę Kościoła
uzdalniają do przyjęcia łaski i dysponują do współpracy z nią. Noszenie zatem
szkaplerza i wierne naśladowanie Maryi staje się szczególną okazją i
imperatywem do większego otwarcia się na łaskę Bożą i pozostawania jej wiernym
przez całe życie, które "zostaje uświęcone przez łaskę wypływającą z
Paschalnego Misterium Męki i Zmartwychwstania Chrystusa, z którego czerpią
swoją moc wszystkie sakramenty i sakramentalia". Dzięki sakramentaliom,
zwracającym naszą myśl ku temu, co święte, "niemal każde godziwe użycie rzeczy
materialnych może zostać skierowane do uświęcenia człowieka i uwielbienia
Boga" (por. KKK 1670). Jakże jest to bliskie duchowości szkaplerza
karmelitańskiego, który pierwotnie stanowił fartuch okrywający tuniki
zakonników i chroniący je tym samym przed zabrudzeniem podczas codziennych
prac, których wykonywanie tylko pozornie zdaje się pozostawać bez znaczenia.
Uświęcenie codzienności stanowi bowiem szczególną okazję do przyjmowania Ducha
Świętego, który jest źródłem naszej modlitewnej zażyłości z Ojcem (por. KKK
2659).
Do sakramentaliów zalicza się
konsekracje lub poświęcenia osób (opata, ksieni, panny) i rzeczy (np. kościoła,
ołtarza, kielicha), co oznacza ich przeznaczenie na służbę Bożą poza tym
egzorcyzmy, procesje i liturgię pogrzebu chrześcijańskiego. Najczęściej mamy
jednak do czynienia z benedykcjami ludzi (dzieci, chorych, wiernych podczas
Eucharystii lub liturgii sakramentów), zwierząt (np. bydła), miejsc
(mieszkania, warsztatu pracy, grobu) i przedmiotów służących do celów pobożnych
(obraz, krzyż, medalik, różaniec) lub świeckich (pokarmy, lekarstwa, pojazdy).
Sensem tych błogosławieństw jest prośba o uświęcenie dla ludzi, ich dobytku i
pracy, skierowanie uwagi wiernych na używanie dóbr doczesnych na większą
chwałę Bożą przez podejmowanie trudu stawania się świętymi w zwyczajnym
codziennym życiu.
Katechizm Kościoła
Katolickiego podaje następujący podział sakramentaliów (KKK 1671-1673):
.
błogosławieństwa - każde błogosławieństwo jest
uwielbieniem Boga i modlitwą o Jego dary. W Chrystusie chrześcijanie są
błogosławieni przez Boga, dlatego Kościół udziela błogosławieństwa wzywając
imienia Jezusa i czyniąc zazwyczaj znak Jego krzyża.
.
błogosławieństwa o charakterze trwałym - ich skutkiem
jest poświęcenie pewnych osób Bogu oraz zastrzeżenie pewnych przedmiotów i
miejsc do użytku liturgicznego (np. lektorów, akolitów).
.
egzorcyzmy - w swej prostej formie występują podczas
celebracji chrztu. Egzorcyzmy uroczyste, nazywane wielkimi, mogą być
wypowiadane tylko przez prezbitera i za zgodą biskupa.